50. "Czwarta małpa" - J.D. Barker

Tytuł: Czwarta Małpa/ The fourth monkey
Autor:  J. D. Barker
Wydawnictwo: Czarna Owca
Liczba stron: 432
Data wydania: 4 kwietnia 2018


Tajemniczy morderca ochrzczony przez policję Zabójcą Czwartej Małpy od kilku lat jest nieuchwytny dla policji. Aż do dnia w którym rzuca się pod autobus. Policja prowadzi wyścig z czasem, ponieważ przez śmiercią porwał kolejną ofiarę.
A żeby znaleźć dziewczynę Sam Porter- detektyw prowadzący sprawę Zabójcy Czwartej Małpy, musi wniknąć w umysł ZCM czytając jego pamiętnik.

Kojarzycie pewnie trzy małpki: Mizaru "nie widzę nic złego", Kikazaru "nie słyszę nic złego" i Iwazaru " nie mówię nic złego" zakorzenione w kulturze japońskiej. Barker podsuwa nam Czwartą małpkę - nie czynie nic złego. 

Fabuła tej książki biegnie trójtorowo. Z jednej strony poznajemy Zabójcę Czwartej Małpy od podszewki, jego przemyślenia, jakie wydarzenia go ukształtowały i dlaczego robi to, co robi.
Drugim torem, w czasie rzeczywistym, mamy dochodzenie Portera, który od lat usiłuje złapać tego paskudnika. Dodatkowo Porter zmaga się z własnymi problemami. Jak zwykle - detektyw z problemami osobistymi. Pod tym względem, nic odkrywczego ;)
A trzecim punktem widzenia jest relacja porwanej dziewczyny. Mierzymy się z jej strachem, jej bólem i pragnieniem ucieczki z koszmaru. 


Język jest nieskomplikowany. Barker umiejętnie bawi się słowem, a nas czytelników wodzi za nos. 
Kartki z pamiętnika Zabójcy Czwartej Mały moim zdaniem napędzają całą książkę. Ci, którzy mieli styczność z tą pozycją wcześniej niż ja, ostrzegali mnie że opisy są przerażająco obrzydliwe. Ale czy mnie zniesmaczyły? Niekoniecznie. Są książki na tym świecie, które są bardziej obleśne.

Zaskoczyło mnie zakończenie. Spodziewałam się poniekąd, że ktoś z tego otoczenia mieszał, ale nie do końca odkryłam kto za tym stał. 
No i zakończenie daje genialny początek do kolejnej części! 

Czy polecam? Zdecydowanie! Słowa na okładce że #4MK jest tak samo mroczna jak
 "Milczenie owiec" nie są przesadzone. 


Moja ocena: 8,5/10

Za egzemplarz dziękuję wydawnictwu Czarna Owca! :)

Komentarze

  1. Wiele dobrego słyszałam o tym tytule, więc z wielką ciekawością po niego sięgnę. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawi mnie perspektywa ze strony mordercy. Jego tok myślenia, motywy... Zdecydowanie muszę sięgnąć po "Czwartą Małpę".

    Pozdrawiam,
    Ksiazkowa-przystan.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Same pozytywne opinie o tej książce ;)
    Kiedyś ją przeczytam ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kiedyś pewnie sięgne, ale nie w najbliższym czasie.

    Pozdrawiam
    https://ksiazki-czytamy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Skusiłaś mnie tą recenzją :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Taką dobrą książkę, muszę koniecznie przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  7. Z pewnością przeczyta, widzę tyle pozytywnych opinii, że muszą ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  8. Książka dla mnie fenomenalna <3 :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Chętnie przeczytam! Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Kolejna pozytywna recenzją, kiedyś się w nią zaopatrzę <3

    Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  11. Super, że wyjaśniłaś tytuł, bo bardzo mnie odstraszał :D nawet widząc pozytywne opinie, nie miałam na nią ochoty właśnie przez ten tytuł :D teraz już jest zupełnie inaczej i chętnie ją kupię :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Zanim ją przeczytałam nie widziałam o niej ani jednej złej opinii. I teraz sama należę do tego grona, które uważają "Czwartą małpę" za świetną książkę :) To zakończenie naprawdę zachęca do sięgnięcia po kolejny tom. Nie mogę się już doczekać kontynuacji!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za poświęcony czas na przeczytanie recenzji i zostawienie śladu po sobie. Zapraszam Cię częściej j:)

Popularne posty z tego bloga

157. "Matnia" - Przemysław Piotrowski

188. "Prawo matki" - Przemysław Piotrowski

93. Cykl Sławomir Kruk - Piotr Górski